Bonduelle : Natuur, onze toekomst

Bonduelle : Natuur, onze toekomst

Bonduelle is ’s werelds grootste groentemerk. We zijn een familiebedrijf met meer dan 165 jaar passie voor groenten, granen en peulvruchten, zowel op het veld als in de keuken. Ondertussen staat de 7de generatie van de familie Bonduelle aan het roer, en produceren we honderden soorten groenten, peulvruchten en granen, inmiddels op 56 locaties in 11 landen.

Samen met de boer

We oogsten bijna al onze groenten met telers waarmee we een langdurige samenwerking hebben. Dankzij de jarenlange expertise van ons agro-team kunnen we onze landbouw-partners in elke fase van het teeltproces ondersteunen: van keuze van zaden en voorbereiding van de grond tot uiteindelijke oogst. Dit intense partnership laat ons toe om onze visie waar te maken: telen mét de natuur – en niet tegen haar. Ons doel: een milieuvriendelijke teelt met oog voor de natuur, een gezonde bodem en minimale milieubelasting

Bonduelle wordt B-corp

De totale Bonduelle Group zal in 2025 B-corp gecertificeerd zijn. Bij Bonduelle Benelux streven we er zelfs naar de B-corp certificering al in 2024 te behalen!

B-corp is een onderscheiding die wordt uitgereikt aan bedrijven die de hoogste normen halen op het gebied van sociale en milieuprestaties, transparantie en verantwoordelijkheid , en zet met andere woorden ondernemingen in de kijker die hun winstoogmerk verzoenen met het collectieve belang van de samenleving.

We hechten veel belang aan deze onderscheiding, want het toont aan dat we niet alleen de beste ter wereld willen zijn, maar vooral de beste vóór de wereld.

B! Pact

In de roadmap naar een B-corp certificering heeft Bonduelle B! Pact. In dit B! pact staan commitments neergeschreven rond 3 grote pijlers: Food, Planet en People. We zoomen hieronder dieper in op de concrete en meetbare acties die we rond deze pijlers hebben opgezet of gaan opzetten.

Food

Food We geloven in een toekomst waarbij plantaardige voeding het hoogtepunt van elke maaltijd is. Dit enerzijds vanuit een zorg voor de planeet, die vereist dat we overstappen naar een ander consumptiepatroon. Anderzijds vanuit de groeiende vraag van gasten naar gezondere en meer plantaardige voeding. Bij Bonduelle willen we chefs begeleiden in deze transitie met behulp van praktische en innovatieve oplossingen, die zorgen dat plantaardig koken voor professionals gemakkelijker, leuker én winstgevender wordt. Zo introduceerden we Greenology: een kennisplatform dat de chef helpt de eerste of volgende stap naar meer plantaardige voeding te maken’.

Planet

Planet Bij Bonduelle focussen we ons op het bevorderen van de biodiversiteit en op het beschermen van de bodem van onze planeet. Dat moet ook wel. Want als het grootste groentemerk ter wereld (onze telers beheren samen zo’n 186.000 voetbalvelden aan grond) kunnen we écht het verschil maken. Zo gebruiken we alleen bestrijdingsmiddelen als het echt niet anders kan en stimuleren we onze telers gebruik te maken van crop rotatie om bodemuitputting te voorkomen. Verder telen we wel 500 verschillende gewassen, en planten we daarbovenop samen met onze telers bloemstroken om de biodiversiteit op onze velden op pijl te houden.

Verder vinden we het belangrijk om zorgvuldig om te gaan met onze plastics. Zo worden al onze verpakkingen in vriesvers tegenwoordig gemaakt van een mono-ethyleen en daardoor volledig recycleerbaar. Maar ook willen we tegen 2030 geen gebruik meer maken van virgin plastics.

People

Wereldwijd werken er 10.000 mensen bij Bonduelle. We vinden het belangrijk dat we samen met al onze medewerkers dagelijks bijdragen aan een positieve impact op mens en natuur. Dit doen we door onze collega’s te betrekken in het maken van een positieve impact door lokale initiatieven. Zo organiseerde Bonduelle Northern Europe in 2022 Biodiversity day. Een dag die in het teken stond om scholen, buurtgenoten en collega’s te informeren van het belang van een gezonde biodiversiteit.