Granoliva’s duurzaamheidsstrategie

Granoliva’s duurzaamheidsstrategie

Olijven, dips en antipasti: ze zijn in elke keuken onmisbaar. Met de producten van Granoliva haal je de beste zuiderse specialiteiten in huis.

Granoliva is een merk van het Belgische familiebedrijf Beliès, dat van olijven zijn handelsmerk maakte. Olijven zitten dan ook letterlijk in onze naam: ελιές (uit te spreken als ‘eliès’) is Grieks voor ‘olijven’. De B staat voor onze Belgische bakermat, al zijn we actief in heel Europa. Ons toegewijd team staat dicht bij lokale leveranciers én bij onze klanten; zo zorgen we voor een complete A-Z-service. Beliès is zelf onderdeel van de Pietercil Group, een distributeur van meer dan 90 merken.

Ongetwijfeld ken je het Gran’Tapas en Gran’Oliva assortiment nog? Die zijn sinds kort versmolten tot het heerlijke ‘Granoliva’, een exclusief merk voor de foodservice markt. Het gamma omvat een breed aanbod van mediterrane producten: olijven, pesto’s, hummus, tapenades en nog veel meer. Ontdek het op www.granoliva.be.

De grote troef van Granoliva? Pure smaken en authenticiteit! Om die ook in de toekomst te kunnen blijven waarborgen, hechten we bij Beliès veel belang aan een duurzame bedrijfsvoering in onze hele keten. Concreet werkten we in overleg met interne en externe stakeholders een duurzaamheidsstrategie uit, gebaseerd op vier grote pijlers:

  1. Heerlijke mediterrane producten
  2. Zorg voor het milieu
  3. Duurzame toeleveringsketen
  4. Onze medewerkers als drijvende kracht

Binnen elk van de 4 pijlers volgen we meerdere leidende principes. Lees gerust mee!

1. Heerlijke mediterrane producten

Lekker smaakt naar meer! Het doel van alles wat we doen, is dan ook om smakelijke producten uit te brengen – steeds met respect voor onze natuur. Zo zijn al 40 van onze recepten volledig bio-gecertificeerd. Bovendien maken we onze producten zo gezond als mogelijk: we reduceren de hoeveelheden suiker en zout, vermijden artificiële additieven en halen het aantal calorieën naar beneden. Niet te vergeten: onze plantaardige producten passen mooi binnen een gezond dieet.

Smaak gaat natuurlijk sterk samen met kwaliteit. Daarom kopen we onze ingrediënten alleen in bij gecertificeerde leveranciers en voeren we geregeld checks uit. Of neem de voedselveiligheid: een topic waarop we sterk inzetten via strenge hygiëne- en veiligheidsmaatregelen, en acties zoals het verminderen van allergenen in onze producten.

2. Zorg voor het milieu

Dankzij een duurzame bedrijfsvoering kunnen we onze klimaatimpact verlagen. Een belangrijk doel daarbij is om verspilling maximaal tegen te gaan, of het nu gaat om voedsel, water of (verpakkings)afval.

Voor onze verpakkingen werken we bijvoorbeeld uitsluitend met mono-materiaal r-PET, dat bestaat uit minstens 80% gerecycleerd materiaal én op zijn beurt 100% recycleerbaar is. Zo houden we de materialen zo lang mogelijk in de loop. En misschien schakelen we binnenkort zelfs over op bio-PET – de mogelijkheden hiervan worden op dit moment onderzocht.

Of neem ons energieverbruik en onze carbon footprint: ook die willen we maximaal verlagen. We gaan daarvoor actief in overleg met partners en leveranciers om de processen duurzamer te organiseren. De doel is duidelijk: alle processen op een duurzame wijze organiseren.

3. Duurzame toeleveringsketen

Hoe goed wij scoren op duurzaamheidsvlak, hangt evenzeer af van de partners waarmee we werken. Daarom werkten we een duurzaam aankoopbeleid uit en zetten we sterk in op de optimalisering van onze logistieke flows.

Wist je bijvoorbeeld dat er een ‘ideale’ olijfgrootte bestaat? Zonde voor alle vruchten die net te groot of te klein uitvallen! In overleg met onze partners selecteren wij daarom olijven in verschillende groottes, zodat er minder vruchten verloren gaan.

4. Onze medewerkers als drijvende kracht

Onze medewerkers vormen ons belangrijkste goed. Daarom investeren we in een veilige en gezonde werkplek én in hun welzijn. Dat doen we enerzijds door in te zetten op goede infrastructuur en ergonomische oplossingen, die verder gaan dan de veiligheidsvoorschriften.

Anderzijds zetten we sterk in op welzijn via gepaste carrièremogelijkheden en het stimuleren van persoonlijke groei. We stelden ook een beleid op rond medewerkersbetrokkenheid.

Meer weten over ons duurzaam beleid en onze cijfers? Vraag ons duurzaamheidsrapport op bij Tom Vanden Houwe, Purchase & Sustainability Manager, op tom.vanden.houwe@pietercil.com.